Web Content Viewer
Достъп за информация
Актуална информация ЗДОИ
- Годишен отчет за постъпили заявления по ЗДОИ.
- Информация за бюджета и финансовите отчети на администрацията
- Списък на публичната информация по ЗЗКИ и ППЗЗКИ
- Описание на информационните масиви и ресурси, използвани от РИОСВ-Хасково
- Правно-информационна система АПИС
- RegiX
- Търговски регистър
- Регистър имоти
- АКСТЪР-ОФИС
- ОМЕКС 2000
- ИИСДА
- Информация и връзка със Звеното по приемане на заявленията по ЗДОИ
- Издадени от Директора на РИОСВ актове
- Информация за проведени обществени поръчки по ЗОП
- Вътрешни правила във връзка с предоставянето на административни услуги
- Стратегии, планове, програми, отчети за дейността на администрацията
- Уведомления за откриване на производство по издаване на общ административен акт по чл. 66 от АПК.
- Информация за упражняване право на достъп до обществена информация. Ред и условия за повторно използване на информация.Такси по чл. 41ж ЗДОИ
- Обявления за конкурси за държавни служители
- Информация от обществен интерес /чл.14, ал.2, т.1-3 от ЗДОИ/
- Подлежаща на публикуване информация по ЗПК
- Друга информация, определена със закон
- Информация, предоставяна повече от 3 пъти по реда на глава Трета от ЗДОИ
- Портал за отворени данни
Достъпът до информация се разглежда като:
- Правото на обществеността да търси информация и задължението на държавните органи да предоставят информация в отговор на конкретна молба (пасивен достъп до информация);
- Правото на обществеността да получава информация и задължението на органите да събират и разпространяват информация, представляваща интерес за обществеността, без необходимост от конкретна молба (активен достъп до информация);
Международно-правният документ, който урежда достъпа до информация от околната среда е Конвенцията за достъп до информация, участие на обществеността в процеса на вземане на решения и достъп до правосъдие по въпроси на околната среда (Орхурска конвенция).
Република България подписа конвенцията при нейното откриване за подписване в Орхус, Дания, на 25 юни 1998г., по време на Четвъртата министерска конференция "Околна среда за Европа". На 2 октомври 2003г., конвенцията е ратифицирана от Народното събрание.
Всеки има право на достъп до наличната информация за околна среда, без да е необходимо да доказва конкретен интерес.
В Република България от 2002г. е в сила и Закон за достъп до обществената информация /ЗДОИ/.
"Информация за околната среда" ( по смисъла на Орхуската конвенция) означава всяка информация в писмена, визуална, звукова, електронна или друга материална форма.
Информация за околната среда е:
- налична първична информация - това е информация, представляваща резултатите от измервания, изпитвания, наблюдения и други подобни. Тя не е придружена с анализи, прогнози и обяснения. Тази информация се събира в рамките на задълженията на компетентната администрация, без за това да е необходимо искане на заинтересуваното лице;
- налична предварително обработена информация - това е информацията, обработена, обобщена и анализирана в рамките на задълженията на компетентната администрация. Тя се събира и обработва, без за това да е необходимо искане на заинтересуваното лице;
- нарочно обработена информация - информация, събирана или обработвана и анализирана по искане на заинтересуваното лице;
Процедура за предоставяне на достъп до обществена информация по постъпили заявления за достъп до информация:
За получаване на достъп до обществена информация се подава заявление.
Формуляр на заявление за достъп до обществена информация може да изтеглите от тук.
Заявленията за достъп до обществена информация подлежат на задължителна регистрация.
Същите се приемат във Център за административно обслужване (ЦАО) на РИОСВ-Хасково на адрес: гр. Хасково, ул. "Добруджа" №14, партер в работно време: 08.30 — 12.00 и 13.00-17.30 часа или на e-mail: delovodstvo@riosv-hs.org
Срокът за отговор на постъпилите заявления е до 14 дни от датата на регистрация. Възможно е удължаване на срока в изрично изброените в закона случаи.
За предоставянето или отказът от предоставяне на достъп до исканата информация се изготвя решение и се уведомява заявителя.
Правна рамка
1.1. Закон за достъп до обществената информация
Законът за достъп до обществена информация урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор.
Обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.
Информация от обществения сектор е всяка информация, обективирана върху материален носител, включително съхранена като документ, звукозапис или видеозапис, и събрана или създадена от организация от обществения сектор.
Повторно използване на информация от обществения сектор е използването й за търговски или нетърговски цели, различни от първоначалната цел, за която е била създадена в рамките на правомощията или функциите на организация от обществения сектор.
Основните принципи при осъществяване правото на достъп до обществена информация са:
1. откритост, достоверност и пълнота на информацията;
2. осигуряване на еднакви условия за достъп до обществена информация;
3. осигуряване на законност при търсенето и получаването на обществена информация;
4. защита на правото на информация;
5. (изм. - ДВ, бр. 97 от 2015 г., в сила от 12.01.2016 г.) защита на личните данни;
6. гарантиране на сигурността на обществото и държавата.
Основните принципи при предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване са:
1. осигуряване на възможност за многократно повторно използване на информация от обществения сектор;
2. прозрачност при предоставяне на информация от обществения сектор;
3. забрана за дискриминация при предоставяне на информация от обществения сектор;
4. забрана за ограничаване на свободната конкуренция.
Информация за околната среда
Чл. 19 от ЗООС описва подробно какво представлява информацията за околната среда.
Информацията за околната среда е:
- налична първична информация - това е информацията, представляваща резултатите от измервания, изпитвания, наблюдения и други подобни. Тя не е придружена с анализи, прогнози и обяснения.
- налична предварително обработена информация - това е информацията, обработена, обобщена и анализирана в рамките на задълженията на компетентната администрация.
- нарочно обработена информация - информация, събирана или обработвана и анализиране по искане на заинтересуваното лице.
Разпространение на информация за околната среда
Информация за околната среда може да бъде получена:
- от интернет страницата на Министерство на околната среда и водите, от Изпълнителната агенция по околна среда, както и от интернет страниците на териториалните структури на МОСВ - Регионалните инспекции по околната среда и водите, Дирекции на Националните паркове, Басейнови дирекции.
- чрез организираните национални кампании;
- от националните обществени радио- и телевизионни оператори са задължени да разпространяват информация за опазването и управлението на околната среда, да осигуряват защита на правото на информация за състоянието на околната среда, както и да популяризират знанията и научно-техническите постижения в областта на опазване на околната среда при излъчване на образователните си програми.
- чрез подаване на заявление за достъп до обществена информация.
1.2. Орхуска конвенция
Международноправният документ, който урежда достъпа до информация за околната среда е Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземането на решения и достъпа до правосъдие по въпросите на околната среда (Орхуска конвенция). Конвенцията бе ратифицирана от България със закон, който бе приет от Народното събрание на 2 октомври 2003 г. и е в сила за нашата страна от 16 март 2004 г.
В правото на Европейския съюз изискванията на конвенцията, в частта, отнасяща се до достъпа до информация за околната среда са пренесени чрез Директива 2003/4/ЕС на Европейския парламент и Съвета относно достъпа на обществеността до информация за околната среда. В българското законодателство достъпът до информация за околната среда се урежда основно в глава втора на Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
Конвенцията за достъп до информация, участието на обществеността в процеса на взимане на решения и достъп до правосъдие по въпроси на околната среда (Орхуска конвенция) се счита за нов модел на взаимоотношения на международно, национално и местно ниво.
Нейната цел е гражданите, неправителствените организации, обществеността да могат да играят много по-съществена роля при формирането и осъществяването на политиката за опазване на околната среда и гражданите да бъдат своевременно и по-пълно информирани за качеството на жизнената среда, която ги заобикаля.
Тя съдейства за засилване на отговорността на гражданите за опазване на околната среда.
Ефективното прилагане на конвенцията в България допринася за развитие на гражданското общество, води до по-голяма прозрачност на процеса на взимане на решения на национално и местно ниво и по-активно участие на различни обществени групи в този процес. То съдейства за по-пълно отчитане на екологичните съображения при разработването и изпълнението на секторните политики, стратегии, планове за действие, програми и проекти, в контекста на устойчивото развитие.